شرایط محيطی مناسب برای یک زنبورستان


1 – محيط از لحاظ شهد و گرده  فراوان مناسب  شغل زنبورداری باشد.
 محیط فاقد گل وگیاه برای زنبورداری مناسب نمی باشد. گیاهانی چون درختان میوه شکوفه دار بهاره و طیف بسیار وسیعی از گیاهان زراعی، باغی، جنگلی، گیاهان دارویی خود روی کو ها و تپه ها و مرتعی منابع شهد و گرده برای زنبور عسل محسوب می شوند .

2 – شرایط آب و هوایی مناسبی داشته باشد
به طور معمولی باد شدید یا باران و مه آلود بودن هوا و یا گرما و سرمای شدید در همه نقاط وجود دارد اما این شرایط فقط مدت کوتاه. اما گرما یا سرمای بیش از حد تحمل ، بارندگی پیوسته و زیاد ، هوای ابری در بیشتر اوقات سال، بادهای شدید، هوای شرجی یا هوای غالبا مه آلود، افزایش یا کاهش ناگهانی درجه حرارت هوا و آلودگی غیر تحمل هوا ممکن است. منطقه را برای استقرار زنبورستان نامطلوب میکند .

3 – اهميت وجود منبع آب سالم در اطراف زنبورستان حداکثر فصله از آب سالم  50 متر باشد .

4 – بهداشت منطقه زنبورستان و اهميت آن
نزدیکی به گاوداري ها یا مرغداری ها و یا کارخانجات مواد شیمیایی و یا کود کمپوست و یا محل تخلیه زباله و یا مزارعی که با آب فاضلاب آبیاری می شوند برای زنبورستان مساعد نمی باشد. زیرا بوی بد زنبوران را فراری می دهد .

5 – آلودگی های صوتی و بوهای نامطلوب
 مکان استقرار از نقاط پر سر و صدا مثل جاده های پر رفت وآمد ، کارخانه های پر سروصدا و غیره به اندازه کافی دور باشند تا سرو صدا موجب هراس زنبورها و فراری شدن آنها نشود.

6 – اهميت دور بودن از نقاط مسکونی
مشکلاتی از قبیل ورود به خانه ها به خاطر وجود مواد شیرین وبروز مشکل برای صاحب خانه و یا ناتوانی از خروج از خانه برای زنبور باشد و یا دم غروب با روشن شدن چراغ های روشنایی برای زنبور عسل که جهت یا بیش با نور خورشید می باشد دچار مشکل نماید .

7 – اهميت رعایت فاصله زنبورستان ها از هم
حداقل فاصله زنبورستان ها از یکدیگر در هر منطقه 6 کیلومتر است  .

8 – ميزان نزدیکی زنبورستان به جاده
جاده برای زنبورستان دسترسی به وسایل نقلیه برای حمل و نقل، بارگیری و تخلیه کندوها را آسان می نماید. اما از سرو صدا و هم به علت اوج پرواز کم با وسایل نقلیه برخورد کرده و تلف می شوند.

9 – بهترین مناطق استقرار یک زنبورستان
بهترین مکان استقرار یك زنبورستان در یك باغ یا مزرعه بزرگی است که محصول آن باید توسط زنبور عسل گرده افشانی شود .

10 – استقرار زنبورستان در کنار دریا یا رودخانه
چنانچه زنبورستان در ساحل دریا یا رودخانه مستقر شود زنبورها برای نوشیدن و جمع آوری آب به طرف آن ها رفته و معمولاً جریان آب رودخانه یا امواج دریا بیشتر زنبورها را غرق می کند .

11 – سطح زنبورستان و استقرار کندوها روی پایه یا سکو
 سطح زمین زنبورستان باید دست کم 30 سانتی متر بالاتر از زمین های اطراف باشد.

12 – فاصله کندوها از هم در یک زنبورستان
در یك زنبورستان رعایت فاصله 2/5 متر بین دو کندو  و فاصله 4 متری بین هر ردیف ضروری است.

13 – مکان زنبورستان در رابطه با سم پاشی باغ ها و مزارع زنبورستان شما نباید در نقاطی که سپاشی زیاد وجود دارد قرار گیرد .

14 – جهت استقرار کندوها در زنبورستان
منطقه ای که بادخیز نباشد زنبورستان سوراخ پرواز کندوها را به سمت مشرق یا جنوب قرار مي دهند .درمناطق بادخیز سوراخ پرواز باید در جهت مخالف وزش باد باشد تا بخصوص در زمستان باد سرد به داخل کندوها وزیده نشود .

15 – عدم وجود دشمنان زنبور عسل
زنبورستان در مناطقی که دشمنان زنبور عسل از جمله  سار، خرس، زنبور قرمز ،موریانه و مورچه وجود دارد نبایستي مستقر گردد.

16 – مسافت مکان جدید زنبورستان تا مکان قبلی
شعاع پرواز مفید زنبور عسل به 2 کیلومتر و شعاع پرواز دور آن به 6 کیلومتر و گاهی به 12 الی 13/5 کیلومتر می رسد. برای جلوگیری از مراجعت زنبورها به مکان زنبورستان قبلی مکان زنبورستان جدید تا قبلی باید بیش از 6 کیلومتر فاصله داشته باشد.

17 – رابطه کندو و مساحت زنبورستان
دیوارها نباید از 2 متر مرتفع تر و فواصل بین کندوها به میزان حداقل 2/5 متر از هم باید رعایت شود.

18 – نحوه استقرار کندوها در زنبورستان
محل استقرار کندوها در زنبورستان باید به گونه ای طراحی شود که زنبورهای پرواز کننده از کندوهای مختلف مانعی در جلوی زنبورهای دیگر نباشد به همین جهت در استقرار کندوها طرح هایی چون زیگ زاگ - مربع - گروهی - موازی و غیره ممکن است عملی گردد .